Skip to main content

Νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο: Ο Λαβύρινθος των τεμκηρίων 

Εμφανίσεις : 482
20 Νοεμβρίου 2023

Είναι γνωστός ο μύθος του Λαβύρινθου του Μίνωα , του Δαίδαλου, του Μινώταυρου, της Αριάδνης και του Θησέα. Τι σχέση έχει όμως με το νέο ,υπό διαβούλευση , φορολογικό Νομοσχέδιο;;
Η αλήθεια είναι ότι φαντάζει παράλογο να προσπαθεί να ερμηνεύσει κανείς ένα φορολογικό νομοσχέδιο με όρους μυθολογίας. Ωστόσο, μία απλή ανάγνωση του άρθρου 13 του σχετικού νομοσχεδίου αρκεί, για να αντιληφθεί ο αναγνώστης πόσο πολύ προσιδιάζει σε δαιδαλώδη λαβύρινθο η θέσπιση των παράλογα περιπεπλεγμένων νέων γενικών εισοδηματικών τεκμηρίων. 

Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 13 του Νομοσχεδίου, που τιτλοφορείται «Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας – Προσθήκη άρθρου 28Α στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος» προβλέπεται ότι:

«Στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167) προστίθεται άρθρο 28Α ως εξής:
«Άρθρο 28Α Ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας
1. Για τους ασκούντες ατομική επιχείρηση της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α΄ 251) το ετήσιο ελάχιστο κέρδος από την άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας τεκμαίρεται ότι δεν υπολείπεται του ποσού που προσδιορίζεται σύμφωνα με το παρόν.

2. Ως ελάχιστο ετήσιο κέρδος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας τεκμαίρεται ποσό μέχρι πενήντα χιλιάδες ευρώ (50.000 €) που προκύπτει από το άθροισμα των παρακάτω:
α) ποσού μέχρι τις τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000 €) που αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο εκ των εξής:
αα) του ετήσιου ποσού του μικτού κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α΄ 222) και 103 του ν. 4172/2013, όπως ισχύει κατά την τελευταία ημέρα του αντίστοιχου φορολογικού έτους, προσαυξανόμενου κατά δέκα τοις εκατό (10 %) για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας από τη δήλωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας, επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τρίτης τριετίας για τα τρία (3) έτη που έπονται της δεύτερης τριετίας και επιπλέον δέκα τοις εκατό (10%), επί του ποσού της τέταρτης τριετίας για τα επόμενα έτη ή
αβ) του ποσού που αντιστοιχεί στις μικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1, αναγόμενες σε ετήσια αμοιβή για πλήρη απασχόληση, πλέον
β) ποσού, έως δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ (15.000 €), που ισούται με το δέκα τοις εκατό (10%) του ετήσιου κόστους που καταβάλλει ο υπόχρεος της παρ. 1 για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί, πλέον
γ) ποσοστού του ποσού της περ. α), το οποίο ανέρχεται σε:
γα) τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) του ποσού της περ. α) για υπόχρεους της παρ. 1, των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τον μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (Κ.Α.Δ.) της περ. ιστ) της παρ. 1 του άρθρου 16 και της παρ. 4 του άρθρου 57 του ν. 4919/2022 (Α΄ 71), στον οποίο πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα,
γβ) εβδομήντα τοις εκατό (70%) του ποσού της περ. α) για υπόχρεους της παρ. 1, των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει το εκατόν πενήντα τοις εκατό (150%) του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ., στον οποίο πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα,
γγ) εκατό τοις εκατό (100%) του ποσού της περ. α) για υπόχρεους της παρ. 1, των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει το διπλάσιο του μέσου όρου του ετήσιου κύκλου εργασιών του Κ.Α.Δ., στον οποίο πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα.
Η προσαύξηση της περ. γ) δεν υπολογίζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ ή
β) όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο Κ.Α.Δ. δεν υπερβαίνει τους τριάντα (30).
Για την εφαρμογή της περ. γ) λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου ΚΑΔ σε δεύτερο βαθμό του προηγούμενου φορολογικού έτους, που αφορά στους υπόχρεους της παρ. 1, όπως αυτός αναρτάται στον ιστότοπο της Α.Α.Δ.Ε. εντός διμήνου από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος του άρθρου 67 εκάστου έτους. Για τον προσδιορισμού του μέσου όρου του προηγούμενου εδαφίου δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό κύκλο εργασιών.

3. Το ελάχιστο ετήσιο κέρδος, που προσδιορίζεται βάσει της παρ. 2, μπορεί να αμφισβητηθεί από τον φορολογούμενο όταν αυτό είναι μεγαλύτερο από τα πραγματικά δηλωθέντα κέρδη αυτού, εφόσον αποδεικνύεται από τον υπόχρεο με βάση πραγματικά περιστατικά ή στοιχεία. Τέτοια περιστατικά συντρέχουν ιδίως στο πρόσωπο των υπόχρεων, οι οποίοι:
α) υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους στις Ένοπλες Δυνάμεις,
β) είναι φυλακισμένοι,
γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική,
δ) βρίσκονται σε αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία,
ε) έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας,
στ) τελούν υπό ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους,
ζ) τελούν υπό απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον,
η) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανωτέρας βίας δεν ασκούσαν επιχειρηματική δραστηριότητα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Για την εφαρμογή της παρούσας, ο φορολογούμενος προσκομίζει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του. Δεν συνιστούν και δεν αποδεικνύουν τέτοιους λόγους μόνες οι εγγραφές στα τηρούμενα βιβλία, αρχεία και στοιχεία του φορολογουμένου. Η Φορολογική Διοίκηση ελέγχει την αλήθεια των ισχυρισμών και την ακρίβεια των αποδεικτικών στοιχείων του φορολογουμένου και μειώνει ανάλογα το ελάχιστο ετήσιο κέρδος, στο οποία αναφέρονται οι ισχυρισμοί και τα αποδεικτικά στοιχεία.

4. Το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος που προσδιορίζεται με το παρόν και τα άρθρα 28Β έως 28Δ εξομοιώνεται με το πραγματικό δηλούμενο εισόδημα από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.

5. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μετά από εισήγηση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται η διαδικασία και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρ. 3.»

Συνεπώς με βάση την ανωτέρω διάταξη, προκειμένου να υπολογίσει κανείς το τεκμήριο ελάχιστου κέρδους πρέπει να συνυπολογίσει σε έναν περίπλοκο μαθηματικό αλγόριθμο κατ’ ελάχιστο τα εξής:
1) Το ετήσιο ποσό του μικτού κατώτατου μισθού των άρθρων 134 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α΄ 222) και 103 του ν. 4172/2013.
2) Το ποσό που αντιστοιχεί στις μικτές αποδοχές του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου που απασχολείται από τον υπόχρεο της παρ. 1, αναγόμενες σε ετήσια αμοιβή για πλήρη απασχόληση. Η προαναφερθείσα αναγωγή αυτή χωρεί συζήτηση άραγε;
3) Το ετήσιο κόστος που καταβάλλει ο υπόχρεος για τη μισθοδοσία του προσωπικού που απασχολεί
4) Τον ετήσιο κύκλο εργασιών του. 
5) Το μέσο όρο του ετήσιου κύκλου εργασιών των επιτηδευματιών του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας της απασχόλησής του.

Όλα τα ανωτέρω άλλοτε αλληλοεξαρτώνται, άλλοτε αλληλοαναιρούνται και άλλοτε αθροίζονται, προκειμένου να αποτελέσουν τη βάση υπολογισμού ενός τεκμηρίου, που ουδείς μπορεί να κατανοήσει με όρους απλής λογικής. Όχι μόνο γιατί τα τεκμήρια φορολόγησης, ούτως ή άλλως, πρέπει να απουσιάζουν από μία δίκαιη και ενδεδειγμένη μέθοδο φορολόγησης, αλλά διότι η λογική του τεκμηρίου ήταν μέχρι σήμερα η οριζόντια, άδικη, αλλά απλουστευμένη, μέθοδος πάταξης της φοροδιαφυγής. 
Η πρώτη αίσθηση του φορολογούμενου αναγνώστη είναι ότι η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα έχει γιγαντωθεί και έχει εξελιχθεί σε θηρίο τόσο ανεξέλεγκτο, που είναι αδύνατο να αντιμετωπισθεί, παρά μόνο να περιορισθεί σε ένα δαιδαλώδη λαβύρινθο, όπως ακριβώς απομονώθηκε ο Μινώταυρος από το βασιλιά Μίνωα. Όταν, όμως, ο Θησέας αποφάσισε να αντιμετωπίσει το Μινώταυρο, αφού εισήλθε στο λαβύρινθο και τον εξολόθρευσε, κατάφερε να δραπετεύσει με τη βοήθεια της Αριάδνης και του νήματός της (Μίτος της Αριάδνης).
Και φυσικά είναι προφανές ότι το ρόλο της Αριάδνης θα αναλάβουν για άλλη μία φορά οι φοροτεχνικοί – λογιστές, που θα κληθούν να προσπαθήσουν να οδηγήσουν έξω από το Λαβύρινθο (;) τους φορολογούμενους Θησέες. 

Αλλά προς τί αυτή η «Λαβυρινθοποίηση», ενός φορολογικού νομοσχεδίου;